سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لیزر موهای زائد


لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک روش پزشکی است که با استفاده از یک پرتو نور متمرکز (لیزر) موهای زائد را از بین می برد. در طی لیزر موهای زائد ، لیزر نوری منتشر می کند که توسط رنگدانه (ملانین) موجود در مو جذب می شود. لیزر موهای زائد با حرارت دادن فولیکول های مو باعث جلوگیری از رشد موهای جدید می شود. اگرچه این روش معمولاً به عنوان نوعی از بین بردن موهای زائد "دائمی" مطرح می شود ، لیزر درمانی فقط تعداد موهای ناخواسته را در یک منطقه مشخص کاهش می دهد. به طور کامل از شر موهای ناخواسته خلاص نمی شود. مو در چندین فاز رشد می کند (آناژن ، تلوژن ، کاتاژن) و لیزر فقط می تواند بر فولیکول های مو در حال رشد فعال (آناژن اولیه) تأثیر بگذارد. از این رو ، چندین جلسه برای آسیب رساندن به مو در تمام مراحل رشد و مجبور کردن دوباره آن به موی کوچک بدون رنگ ولوس لازم است. درمان های متعدد بسته به نوع مو و رنگ پوست نشان داده شده است که باعث کاهش طولانی مدت موها می شود. بیشتر بیماران حداقل به هشت روش درمانی نیاز دارند. پارامترهای فعلی از یک دستگاه به دستگاه دیگر متفاوت است اما تولید کنندگان و پزشکان معمولاً توصیه می کنند بین جلسات از سه تا هشت هفته منتظر بمانند ، این بستگی به منطقه تحت درمان دارد. تعداد جلسات به پارامترهای مختلفی بستگی دارد ، از جمله در ناحیه بدن تحت درمان ، رنگ پوست ، درشتی مو ، دلیل پرمویی و جنسیت. درمان موهای تیره و درشت بر روی پوست روشن آسان ترین روش است. برخی مناطق (به ویژه صورت مردان) ممکن است به درمان های بسیار بیشتری برای دستیابی به نتایج مطلوب نیاز داشته باشند. لیزر روی موهای رنگ روشن ، موهای قرمز ، موهای سفید ، موهای سفید و همچنین موهای ریز از هر رنگ مانند ولوس به خوبی کار نمی کند. برای بیماران پوست تیره و دارای موهای سیاه ، لیزر Nd: YAG با پالس طولانی با نوک خنک کننده در صورت استفاده توسط یک پزشک باتجربه می تواند ایمن و موثر باشد. به طور معمول ریزش موهای تحت درمان حدود دو تا سه هفته طول می کشد. این موها باید به خودی خود ریخته شوند و به دلایل خاصی نباید توسط بیمار دستکاری شود ، به طور عمده برای جلوگیری از عفونت. کشیدن مو پس از جلسه می تواند دردناک تر باشد و همچنین اثرات درمان را خنثی کند.

چه موقع باید موهای زائد با لیزر را در نظر گرفت:

  • اگر موهای ناخواسته صورت یا بدن دارید که باعث می شود احساس خودآگاهی داشته باشید یا توانایی پوشیدن لباس خاصی را محدود می کند.
  • اگر موهای تیره و پوستی روشن دارید.
  • اگر به دنبال گزینه ای برای اپیلاسیون ، الکترولیز ، اصلاح و سفید شدن هستید.

بسته به نوع پوست ، ضخامت و رنگ مو ، اندازه و محل ناحیه تحت درمان و زمان درمان ممکن است جراح شما از یک یا ترکیبی از دستگاه های زیر استفاده کند:

  • لیزر روبی
  • لیزر الکساندریت
  • لیزر دیود
  • لیزر Nd: YAG
  • دستگاه های نور پالسی شدید

از الکساندریت و دستگاه های نور پالس نباید برای پوست های تیره یا افراد برنزه استفاده شود لیزرهای دیود و لیزر Nd: YAG ممکن است برای این نوع پوست ها استفاده شود. بعد از ارزیابی رنگ پوست و ویژگی های خاص مو ، جراح پلاستیک گزینه ای را انتخاب می کند که برای شرایط خاص شما مناسب باشد.

نکات قبل از لیزر موهای زائد

1-برداشتن و اپیلاسیون را متوقف کنید:

لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن ریشه موها کار می کند، بنابراین ضروری است که حداقل چهار تا شش هفته قبل از اولین جلسه، ناحیه درمان شده را وکس نکرده باشید. اصلاح با استفاده از تیغ برای لیزر اشکالی ندارد، زیرا ریشه را در جای خود باقی می گذارد. در حقیقت، تراشیدن ناحیه مورد نظر قبل از لیزر برای شما توصیه می شود. جلسه بعدی لیزر شما بعد از یک ماه است و بعد از آن باید در فواصل منظم 8 تا 10 جلسه لیزر را انجام دهید.

2-منطقه را اصلاح کنید:

برای اینکه بتوانید نتیجه اثربخشی از لیزر خود مشاهده کنید بهتر است که یک تا دو روز قبل از لیزر موهای زائد خود را شیو نمایید. جالب است بدانید با وجود اینکه معمولا تمامی موهای زائد با چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند، اما لیزر می تواند رنگدانه واقع در ریشه مو را مورد هدف قرار دهد. حال اگر مویی بر روی پوست باشد مانع رسیدن امواج لیزر به ریشه مو می شود از این رو احتمال سوختگی مو در زیر سطح پوست را به شدت کاهش می دهد.

3-داروهای خود را بررسی کنید:

نکته مهم دیگر این است که هنگامی که با متخصص لیزر صحبت می کنید باید پزشک را از تمام داروهای مصرفی، خوراکی و موضعی مطلع کنید. برخی از داروها می توانند در لیزر درمانی شما مداخله کنند و اثر کمتری در درمان داشته باشند. بهتر است بدانید برخی از داروها می توانند پوست را حساس کرده و بیشتر در معرض سوختن یا تاول زدن قرار بدهد. اگر از داروهای آنتی بیوتیک، جلوگیری از بارداری، آکنه و حساسیت به نور استفاده می کنید، باید به خصوص به تکنسین لیزر اطلاع دهید. شما مجبور به قطع مصرف داروهای خود نخواهید بود، اما متخصص لیزر می تواند درمان شما را متناسب با آن تنظیم کند و با احتیاط ادامه دهد. علاوه بر این، در صورت شروع مصرف هر داروی جدید، حتماً باید قبل از قرار بعدی لیزر به آنها اطلاع دهید.

4- استفاده از کمپرس های یخ:

برخی از دستگاه های معتبر لیزر بدون درد هستند در نقطه مقابل برخی از دستگاه ها هستند که به دلیل نداشتن خنک کننده قوی فرد در زمان لیزر احساس سوزش می کند حال در این دستگاه ها فرد می تواند از کمپرس های یخ برای بی حسی استفاده نماید. البته اسپری و کرم های بی حسی نیز در این زمینه وجود دارد.

مراقبت های بعدی و بهبودی

در بیشتر موارد بلافاصله پس از درمان ممکن است به کار و سایر فعالیتهای روزمره خود برگردید. پس از انجام این روش ، شما دستورالعمل های دقیق در مورد مراقبت های خود را پس از درمان دریافت خواهید کرد ، از جمله اطلاعاتی در مورد:

  • مراقبت از پوست
  • علائم طبیعی را تجربه خواهید کرد.
  • علائم بالقوه عارضه

مهم است که تمام دستورالعمل های مراقبت از بیمار را که توسط جراح ارائه شده است دنبال کنید. جراح همچنین در مورد علائم طبیعی که تجربه می کنید و علائم احتمالی عوارض ، دستورالعمل های دقیق ارائه می دهد.

بلافاصله پس از لیزر موهای زائد

بلافاصله پس از درمان پوست صاف تر و کاهش تعداد موهای ناحیه تحت درمان خواهید داشت. بعد از درمان ممکن است متوجه قرمزی یا تحریک جزئی پوست شوید ، اما این معمولاً به سرعت برطرف می شود. ممکن است لازم باشد از محصولات مخصوص مراقبت از پوست و یا یک رژیم مراقبت از پوست استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب در هر منطقه ای که در معرض قرار بگیرند ضروری است. در صورت ادامه یافتن قرمزی و تحریک پوست باید با جراح خود تماس بگیرید تا مشکلی وجود داشته باشد که باید درمان شود. ممکن است متوجه افزایش رشد مو در ناحیه تحت درمان شوید زیرا فولیکول های خفته مو که تحت تأثیر لیزر قبلی قرار نگرفتند وارد مرحله رشد فعال خود می شوند. اکثر جراحان فواصل معالجه پیگیری را تقریباً 4 تا 8 هفته توصیه می کنند.