سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی


عمل جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی (RIE-no-plas-tee) جراحی است که باعث تغییر شکل بینی می شود. انگیزه جراحی زیبایی بینی ممکن است تغییر شکل بینی ، بهبود تنفس یا هر دو باشد. قسمت فوقانی ساختار بینی استخوانی است و قسمت پایین آن غضروف است. جراحی زیبایی بینی می تواند باعث تغییر استخوان ، غضروف ، پوست یا هر سه مورد شود. با جراح خود درمورد اینکه آیا جراحی زیبایی بینی برای شما مناسب است و چه چیزی می تواند به دست آورد ، صحبت کنید. جراحی زیبایی بینی می تواند اندازه ، شکل یا نسبت بینی شما را تغییر دهد. ممکن است برای ترمیم ناهنجاری های ناشی از آسیب ، اصلاح نقص مادرزادی یا بهبود برخی از مشکلات تنفسی انجام شود.

انواع جراحی ترمیمی بینی (رینوپلاستی)

رینوپلاستی به دو نوع باز و بسته انجام می شود. انتخاب روش جراحی به میزان تغییرات لازم بستگی دارد. اما به این نکته توجه داشته باشد که در هر دو روش پوست از استخوان جدا می شود. در نهایت برای رسیدن به نتیجه دلخواه فرم دهی استخوان بینی انجام می شود. این جراحی تحت بی حسی موضعی یا با بیهوشی عمومی انجام می گردد و وضعیت بستری به صورت موقت است. در این روش جراحی زیبایی بینی، پوست بینی جدا می شود. این جداسازی در چهارچوب استخوان و غضروف است. سپس پوست به چارچوب جدید بر میگردد و با توجه به شرایط فرد، بخیه زنی از داخل یا از بیرون انجام می شود. این عمل توسط یک جراح حلق و بینی انجام می گردد. جراح سعی می کند در این عمل مشکلات تنفسی را برطرف کند و شکل ظاهری آن را تغییر دهد.

خطرات

همانند هر عمل جراحی بزرگ ، جراحی زیبایی بینی خطراتی از جمله:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • واکنش نامطلوب به بیهوشی


سایر خطرات احتمالی مخصوص جراحی زیبایی بینی شامل موارد زیر است:

  • مشکل تنفس از طریق بینی
  • بی حسی دائمی در بینی و اطراف آن
  • امکان بینی ناموزون
  • درد ، تغییر رنگ یا تورم که ممکن است ادامه داشته باشد
  • جای زخم
  • سوراخ در سپتوم (سوراخ شدن تیغه بینی)
  • نیاز به جراحی اضافی


قبل از تعیین زمان جراحی زیبایی بینی ، باید با جراح خود درمورد عوامل مهمی که تعیین می کند احتمالاً جراحی برای شما مناسب است صحبت کنید. این جلسه به طور کلی شامل موارد زیر است:

سابقه پزشکی شما مهمترین سوالی که پزشک از شما خواهد پرسید در مورد انگیزه شما برای جراحی و اهداف شماست. پزشک همچنین در مورد سابقه پزشکی شما سوالاتی را می پرسد - از جمله سابقه انسداد بینی ، جراحی و هر دارویی که مصرف می کنید. اگر شما یک اختلال خونریزی مانند هموفیلی دارید ، ممکن است کاندید جراحی زیبایی بینی نباشید.

معاینه بدنی پزشک شما یک معاینه کامل بدنی ، از جمله هر آزمایش آزمایشگاهی ، مانند آزمایش خون را انجام می دهد. وی همچنین ویژگی های صورت و داخل و خارج بینی شما را بررسی می کند. معاینه فیزیکی به پزشک کمک می کند تا مشخص کند چه تغییراتی باید ایجاد شود و ویژگی های جسمی شما مانند ضخامت پوست یا قدرت غضروف در انتهای بینی چگونه تأثیر می گذارد. معاینه فیزیکی نیز برای تعیین تأثیر جراحی زیبایی بینی بر تنفس شما بسیار مهم است.

شخصی از مطب پزشک از زوایای مختلف بینی شما عکس می گیرد. جراح شما ممکن است از نرم افزار رایانه ای برای دستکاری عکس ها استفاده کند تا به شما نشان دهد چه نوع نتایج ممکن است باشد. پزشک شما از این عکس ها برای ارزیابی قبل و بعد ، مرجع در حین جراحی و بررسی طولانی مدت استفاده خواهد کرد. از همه مهمتر ، عکس ها اجازه می دهد بحث خاصی در مورد اهداف جراحی انجام شود. بحث درباره انتظارات شما شما و پزشک باید در مورد انگیزه ها و انتظارات خود صحبت کنید. وی توضیح خواهد داد که جراحی زیبایی بینی چه کاری می تواند برای شما انجام دهد و چه نتیجه ای می تواند داشته باشد. طبیعی است که در مورد ظاهر خود کمی خودآگاه باشید ، اما بسیار مهم است که در مورد خواسته ها و اهداف خود برای جراحی با جراح خود باز باشید. اگر چانه کوچکی دارید ، جراح ممکن است در مورد انجام جراحی برای افزایش چانه با شما صحبت کند. دلیل این امر این است که یک چانه کوچک توهم بزرگتر بینی را ایجاد می کند. در چنین شرایطی نیازی به جراحی چانه نیست ، اما ممکن است مشخصات صورت را بهتر متعادل کند. پس از برنامه ریزی جراحی ، باید در صورت انجام عمل جراحی سرپایی ترتیب دهید تا شخصی شما را به خانه برساند.

غذا و داروها

به مدت دو هفته قبل و بعد از جراحی از داروهای حاوی آسپرین یا ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB و دیگران) خودداری کنید. این داروها ممکن است خونریزی را افزایش دهند. فقط از داروهای مورد تایید یا تجویز شده توسط جراح استفاده کنید. همچنین از داروهای گیاهی و مکمل های بدون نسخه خودداری کنید. اگر سیگار می کشید ، سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن روند بهبودی بعد از جراحی را کند می کند و احتمال ابتلای شما به عفونت را بیشتر می کند.

در حین عمل جراحی

جراحی زیبایی بینی به بی حسی موضعی همراه با آرام بخشی یا بیهوشی عمومی بستگی دارد ، این بستگی به میزان پیچیده بودن جراحی و ترجیح جراح دارد. قبل از جراحی با پزشک خود مشورت کنید که کدام نوع بیهوشی مناسب شماست. بی حسی موضعی همراه با آرام بخشی. این نوع بیهوشی معمولاً در محیط سرپایی استفاده می شود. این محدود به یک منطقه خاص از بدن شما است. پزشک داروی بی حسی را به بافت های بینی شما تزریق می کند و با داروی تزریق داخل وریدی (IV) شما را آرام می کند. این باعث می شود شما عوضی باشید اما کاملاً در خواب نباشید. بیهوشی عمومی. دارو (بیهوشی) را با استنشاق یا از طریق یک لوله کوچک (خط IV) که در رگ دست ، گردن یا قفسه سینه قرار دارد دریافت می کنید. بیهوشی عمومی کل بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث می شود در حین جراحی بیهوش شوید. بیهوشی عمومی به لوله تنفسی نیاز دارد.

جراحی زیبایی بینی ممکن است در داخل بینی یا از طریق یک برش کوچک خارجی در قسمت بینی ، بین سوراخ های بینی انجام شود. جراح شما به احتمال زیاد استخوان و غضروف های زیر پوست شما را تنظیم می کند. جراح می تواند بسته به میزان نیاز به برداشت یا افزودن ، ساختار بینی و مواد موجود ، از چند طریق شکل استخوان بینی یا غضروف شما را تغییر دهد. برای تغییرات کوچک ، جراح ممکن است از غضروف های گرفته شده از عمق بینی یا گوش شما استفاده کند. برای تغییرات بزرگتر ، جراح می تواند از غضروف های دنده ، کاشت یا استخوان سایر قسمت های بدن شما استفاده کند. پس از ایجاد این تغییرات ، جراح پوست و بافت بینی را به عقب قرار داده و برش های بینی شما را بخیه می زند. اگر دیواره بین دو طرف بینی (تیغه بینی) خم یا کج (منحرف) باشد ، جراح می تواند برای بهبود تنفس آن را نیز اصلاح کند. بعد از جراحی ، شما در یک اتاق بهبودی خواهید بود ، جایی که کارکنان بازگشت شما به بیداری را کنترل می کنند. ممکن است بعداً همان روز آنجا را ترک کنید .

بعد از جراحی

بعد از جراحی برای کاهش خونریزی و تورم باید در رختخواب استراحت کنید و سرتان را بالاتر از سینه قرار دهید. بینی شما ممکن است به دلیل تورم یا به دلیل وجود آتل هایی که در داخل بینی قرار گرفته اند ، گرفتگی داشته باشد. در بیشتر موارد ، پانسمان داخلی یک تا هفت روز پس از جراحی در جای خود باقی می ماند. پزشک همچنین برای محافظت و پشتیبانی از آتل بینی شما را نوار می زند. معمولاً حدود یک هفته در محل قرار دارد. خونریزی جزئی و تخلیه مخاط و خون قدیمی برای چند روز پس از جراحی یا پس از برداشتن پانسمان معمول است. پزشک شما ممکن است یک "قطره قطره قطره" - قطعه کوچکی از گاز که با نوار در محل خود نگه داشته شده است - برای جذب تخلیه در زیر بینی شما قرار دهد. گاز را طبق دستور پزشک عوض کنید. قطره چکان را محکم در برابر بینی قرار ندهید.

برای کاهش بیشتر احتمال خونریزی و تورم ، پزشک ممکن است از شما بخواهد که چندین هفته پس از جراحی اقدامات احتیاطی را دنبال کنید. پزشک ممکن است از شما بخواهد:

از انجام فعالیت های سنگین مانند ایروبیک و آهسته دویدن خودداری کنید.

در حالی که باند روی بینی خود دارید ، به جای دوش فقط بدن خود را حمام کنید.

بینی خود را باد نکنید.

برای جلوگیری از یبوست از غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. یبوست می تواند شما را تحت فشار قرار دهد و باعث فشار بر محل جراحی شود.

از حالت های شدید چهره مانند لبخند زدن یا خندیدن پرهیز کنید.

دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید تا حرکت لب بالایی شما محدود شود.

لباسی بپوشید که جلوی آن بسته شود. لباس ها مانند پیراهن یا ژاکت را روی سر خود نکشید.

علاوه بر این ، برای جلوگیری از فشار روی بینی ، حداقل چهار هفته بعد از جراحی عینک یا عینک آفتابی را روی بینی خود قرار ندهید. می توانید از استراحت گونه استفاده کنید ، یا اینکه عینک را به پیشانی خود بچسبانید تا بینی شما خوب شود.

هنگام بیرون بودن از کرم ضد آفتاب SPF 30 مخصوصاً روی بینی خود استفاده کنید. آفتاب زیاد ممکن است باعث تغییر رنگ نامنظم دائمی در پوست بینی شما شود.

مقداری تورم موقتی یا تغییر رنگ پلک های سیاه و آبی می تواند به مدت دو تا سه هفته پس از جراحی بینی رخ دهد. رفع ورم بینی مدت زمان بیشتری طول می کشد. محدود کردن سدیم در رژیم غذایی به از بین رفتن سریعتر تورم کمک می کند. بعد از جراحی چیزی مانند بسته های یخ یا سرما را روی بینی خود قرار ندهید.

بینی شما در طول زندگی تغییر می کند چه شما جراحی شوید و چه نکنید. به همین دلیل ، دشوار است بگویید چه زمانی "نتیجه نهایی" خود را بدست آورده اید. با این حال ، بیشتر تورم در طی یک سال از بین می رود. برنامه ریزی کنید که یک هفته از کار ، مدرسه یا سایر تعهدات خود مرخصی بگیرید. در هفته اول هر روز به تدریج احساس بهتری خواهید داشت. یک هفته پس از جراحی ، افراد معمولاً احساس می کنند دوباره خودشان هستند.

بعد از عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی ، تورم ایجاد می شود. رفع ورم ممکن است ماهها طول بکشد ، اگرچه بیشتر افراد پس از گذشت دو ماه دیگر متوجه آن نمی شوند. افراد معمولاً پس از یک هفته به انجام بیشتر فعالیت ها برمی گردند و پس از دو تا چهار هفته همه فعالیت ها را از سر می گیرند.

رژیم غذایی پس از جراحی

غذاهای نرم 

ممکن است بعد از برگشتن از خانه به خانه کمی گرسنه باشید ، یا حتی بلافاصله پس از از بین رفتن بیهوشی یا آرامبخش. غذاهای نرم (تا حدی نیمه نرم) معمولاً پس از جراحی ایده آل هستند. به سراغ بلغور جو دوسر ، ماست یا سوپ داغ بروید. بسته به میزان احساس حالت تهوع ، ممکن است بخواهید پس از عمل جراحی مایعات نرم بخورید. چند روز پس از جراحی یا تا زمانی که احساس خوبی ندارید و می توانید انواع مختلفی از مواد غذایی را به رژیم خود اضافه کنید ، در رژیم غذاهای نرم باشید.

فیبر را فراموش نکنید.

علی رغم این واقعیت که می خواهید چند روز پس از جراحی زیبایی بینی به غذاهای نرم ونیمه نرم بخورید ، اطمینان از دریافت مقدار مناسب فیبر در رژیم غذایی خود در طی چند روز اول بسیار مهم است. یبوست پس از جراحی کاملاً معمول است. به دلیل ترکیبی از داروهای تجویز شده ، عدم تحرک به اندازه معمول و داشتن رژیم غذایی محدود.

در حالی که احتمالاً مجبور هستید مدتی از داروهایی که پزشک معالج تجویز کرده است استفاده کنید و باید فعالیت بدنی خود را محدود کنید ، با افزودن مقداری فیبر به رژیم غذایی می توانید به حرکت در روند کار کمک کنید. میوه های نرم مانند توت و هلو ، مانند جو دوسر ، سبزیجات بسیار خوب پخته شده مانند هویج و نان های سبوس دار ، منبع خوبی از فیبر هستند.

غذاهای جویدنی را رها کنید.

قبل از جراحی ، هنگام جویدن یک غذای مخصوص جویدنی ، مانند یک تکه آدامس یا یک استیک ، دست خود را روی بینی خود قرار دهید. بینی شما با حرکت جویدن کمی حرکت می کند. در حالی که در شرایط معمول هستید ، کمی حرکت خوب است ، زیرا بینی شما از عمل بهبود می یابد ، شما می خواهید تا آنجا که ممکن است ثابت بماند تا احتمال بروز هرگونه عارضه ای کاهش یابد. لذت بردن از یک شام استیک ، پاره شدن مقداری تافی یا حتی بیرون آوردن یک تکه آدامس در دهان خود را تا زمانی که دکتر شما بگوید انجام چنین کاری خوب است ، نگه دارید.

از مصرف الکل و کافئین خودداری کنید.

از نوشیدنی های کافئین دار و نوشیدنی های الکلی ، مانند قهوه یا نوشابه ، باید چندین روز بعد از عمل خود جلوگیری کنید ، اگر طولانی تر نباشد. الکل رقیق کننده خون است و می تواند خطر شما را برای خونریزی بعد از عمل تشدید کند. همچنین خطر ابتلا به هماتوم یا مجموعه ای از خون در زیر پوست را تشدید کند و ممکن است تورم را بدتر کند. کافئین می تواند فشار خون را افزایش دهد ، که می تواند برای برخی از افراد مشکل ساز شود. در حالی که از عمل جراحی زیبایی بینی بهبود می یابید ، اعتماد به غذاهای آماده آسان ترین راه به نظر می رسد ، زیرا برای آماده سازی آنها فقط به حداقل تلاش نیاز دارد. اما ، ممکن است کمی در مورد محتوای نمک در یک وعده غذایی آماده ، مانند پنیر ، یک بسته ماکارونی منجمد ، و اینکه چگونه بر تورم بعد از جراحی بینی تأثیر می گذارد ، نگران باشید. اگرچه مصرف سدیم ممکن است منجر به احتباس آب شود و تورم را بدتر کند ، اما برای بسیاری از افراد معمولاً این میزان جای نگرانی نیست. اگر از این بابت نگران هستید ، یا اگر مشکلی در سلامتی دارید که برای مصرف کردن نمک(سدیم) نیازبه محدودیت دارید ، باید قبل از عمل با پزشک خود صحبت کنید تا بفهمید چه کاری باید انجام دهید.

کارهایی که نباید بعد از جراحی زیبایی بینی انجام شود:

  • فعالیتهای سنگین جراح شما صریحاً به شما می گوید که چند مدت بعد از جراحی از سالن بدنسازی و از ورزش سنگین خودداری کنید. 
  • فعالیت جنسی 
  • فین کردن
  • دوش گرفتن
  • عینک زدن
  • بیرون ماندن در آفتاب
  • سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل
  • لمس یا ضربه زدن به بینی

هزینه عمل رینوپلاستی توسط پزشک جراح تعیین می گردد. در طی یک جلسه مشاوره تمامی قیمت های عمل رینوپلاستی توسط پزشک برآورد می شود و به بیمار اعلام می کند تا بیمار بهترین تصمیم را برای عمل بگیرد.