سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیوند مو

 

پیوند مو

کاشت مو یک روش جراحی است که فولیکول های مو را از یک قسمت از بدن ، به نام "محل دهنده" ، به یک قسمت طاس یا طاس بدن که به عنوان "محل گیرنده" شناخته می شود ، از بین می برد. این روش در درجه اول برای درمان طاسی الگوی مردانه استفاده می شود. در این روش کم تهاجمی ، پیوندهای حاوی فولیکول های مو که از نظر ژنتیکی در برابر طاسی مقاوم هستند (مانند پشت سر) به پوست سر طاس پیوند می شوند. از کاشت مو می توان برای ترمیم مژه ها ، ابروها ، موهای ریش ، موهای قفسه سینه ، شرمگاه و پر کردن جای زخم های ناشی از تصادفات یا جراحی مانند لیفت صورت و کاشت موهای قبلی نیز استفاده کرد. کاشت مو از نظر پیوند پوست از این جهت متفاوت است که پیوندها تقریباً همه اپیدرم و درم اطراف فولیکول مو را دارند و بسیاری از پیوندهای ریز به جای یک نوار پوست پیوند می شوند. از آنجا که مو به طور طبیعی در گروه های 1 تا 4 تار مو رشد می کند ، روش های فعلی "واحدهای فولیکولی" مو را در گروه های طبیعی خود برداشت و پیوند می دهند. بنابراین کاشت مو مدرن می تواند با تقلید از جهت گیری اصلی مو ، به جلوه ای طبیعی برسد. به این روش کاشت مو پیوند واحد فولیکولی (FUT) گفته می شود. موی اهدا کننده را می توان به دو روش مختلف برداشت: برداشت نواری و استخراج واحد فولیکولی (FUE).

روش

ارزیابی و برنامه ریزی قبل از عمل

در یک مشاوره اولیه ، جراح پوست سر بیمار را تجزیه و تحلیل می کند ، درباره ترجیحات و انتظارات وی صحبت می کند و در مورد بهترین روش (به عنوان مثال تک در مقابل چندین جلسه) و اینکه چه عواملی منطقی انتظار می رود ، به آنها مشاوره می دهد. فولیسکوپی قبل از عمل به دانستن تراکم موجود واقعی مو کمک خواهد کرد ، بنابراین نتایج بعد از عمل پیوند مویی که به تازگی پیوند شده است ، می تواند به طور دقیق ارزیابی شود. بعضی از بیماران ممکن است با استفاده از ماینوکسیدیل موضعی قبل از عمل و ویتامین ها سود ببرند. برای چندین روز قبل از جراحی بیمار از استفاده از داروهایی که منجر به خونریزی حین عمل و پیوند ضعیف در نتیجه می شود خودداری می کند. الکل و سیگار کشیدن می تواند به بقای ضعیف پیوند کمک کند. آنتی بیوتیک های بعد از عمل معمولاً برای جلوگیری از عفونت زخم یا پیوند تجویز می شوند. 

روش های برداشت

عمل های پیوند به صورت سرپایی و با آرام بخشی خفیف (اختیاری) و بی حسی موضعی تزریق شده انجام می شود. پوست سر شامپو می شود و سپس قبل از برداشت پوست دهنده ، با یک ماده ضد باکتری درمان می شود. چندین روش مختلف برای برداشت فولیکول های مو وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. صرف نظر از تکنیک برداشت ، استخراج مناسب فولیکول مو برای اطمینان از زنده ماندن موهای کاشته شده و جلوگیری از تراشه ، بریدن ساقه مو از پیاز مو در درجه اول قرار دارد. فولیکول های مو با زاویه کمی نسبت به سطح پوست رشد می کنند ، بنابراین بافت پیوند شده باید با زاویه مربوطه برداشته شود.

امروزه دو روش اصلی برای استخراج پیوند دهنده وجود دارد: برداشت برش نوار ، و استخراج واحد فولیکولی.

برداشت نوار

برداشت نوار (که به آن پیوند واحد فولیکولار یا FUT نیز گفته می شود) متداول ترین روش برای از بین بردن مو و فولیکول های محل دهنده است. جراح یک نوار پوست از قسمت خلفی پوست سر ، در منطقه ای که رشد مو خوبی دارد ، برداشت می کند. از چاقوی جراحی تک ، دو یا سه پره برای از بین بردن نوارهای بافت مویی از محل دهنده استفاده می شود. هر برش طوری برنامه ریزی می شود که فولیکول های دست نخورده مو برداشته شوند. اندازه نوار برش خورده حدود 1-1.5 x 15-30 سانتی متر است. در حالی که زخم حاصل را می بندند ، دستیاران شروع به تشریح پیوندهای واحد فولیکولی ، که گروه های کوچک و فولیکول های مو به طور طبیعی تشکیل شده ، از نوار می کنند. آنها با استفاده از میکروسکوپ های استریو دو چشمی ، بافت های چربی و فیبر اضافی را با دقت از بین می برند در حالی که سعی می کنند از آسیب سلول های فولیکولی که برای پیوند استفاده می شود جلوگیری کنند. آخرین روش بسته شدن "بسته شدن تریکوفیتیک" نام دارد که منجر به ایجاد زخم های ظریف در ناحیه اهدا کننده می شود. سپس جراح از میکرو تیغه های بسیار کوچک یا سوزن های ظریف برای سوراخ کردن محل های دریافت پیوند ، قرار دادن آنها در یک تراکم و الگوی از پیش تعیین شده ، و زاویه قرار دادن زخم ها به صورت مداوم برای ایجاد یک الگوی مو واقع گرایانه استفاده می کند. تکنسین ها به طور کلی قسمت آخر روش را وارد می کنند و پیوندهای جداگانه را در جای خود قرار می دهند. برداشت نوار باعث ایجاد یک زخم باریک و خطی در ناحیه اهدا کننده می شود که به طور معمول توسط موهای بیمار حتی در طول های نسبتاً کوتاه پوشیده می شود. دوره نقاهت حدود 2 هفته است و لازم است بخیه ها / منگنه ها توسط پرسنل پزشکی برداشته شوند یا بخیه زیر کوتیکول انجام شود.

استخراج واحد فولیکولی (FUE)

با استخراج واحد فولیکولی یا برداشت FUE ، واحدهای فولیکولی منفرد حاوی 1 تا 4 تار مو تحت بی حسی موضعی برداشته می شوند. این میکرو حذف به طور معمول از مشت های ریزی با قطر 0.6 میلی متر تا 1.0 میلی متر استفاده می کند. سپس جراح از میکرو تیغه های بسیار کوچک یا سوزن های ظریف برای سوراخ کردن محل های دریافت پیوند ، قرار دادن آنها در یک تراکم و الگوی از پیش تعیین شده ، و زاویه قرار دادن زخم ها به صورت مداوم برای ایجاد یک الگوی مو واقع گرایانه استفاده می کند. تکنسین ها به طور کلی قسمت آخر روش را وارد می کنند و پیوندهای جداگانه را در جای خود قرار می دهند. FUE در یک جلسه طولانی یا چند جلسه کوچک برگزار می شود. روش FUE زمان بیشتری نسبت به جراحی نوار دارد. زمان جراحی FUE با توجه به تجربه جراحان ، سرعت برداشت و مشخصات بیمار متفاوت است. استخراج 200 پیوند برای اصلاح جای زخم تا یک عمل جراحی در طی دو روز متوالی برای بزرگنمایی 2500 تا 3000 پیوند ، ممکن است از چند ساعت طول بکشد. با روش کاشت مو FUE محدودیت در کاندیداتوری بیمار وجود دارد. مشتریها برای FUE بر اساس آزمایش روباه انتخاب می شوند ، اگرچه بحثهایی در مورد مفید بودن این مسئله در غربالگری مشتریها برای FUE وجود دارد. FUE می تواند نتایج بسیار طبیعی داشته باشد. مزیت نسبت به برداشت نواری این است که برداشت FUE نیاز به برداشتن سطح وسیعی از پوست سر را نفی می کند ، بنابراین هیچ برشی خطی در پشت سر وجود ندارد و جای زخم خطی باقی نمی گذارد. از آنجا که فولیکول های جداگانه برداشته می شوند ، فقط جای زخم های کوچک و منقطعی باقی می ماند که عملاً قابل مشاهده نیستند و هرگونه درد و ناراحتی پس از جراحی به حداقل می رسد. از آنجا که نیازی به برداشتن بخیه نیست ، بهبودی از Micro Grafting FUE کمتر از 7 روز است. از معایب آن می توان به افزایش زمان جراحی و هزینه بیشتر بیمار اشاره کرد. این برای جراحان جدید چالش برانگیز است زیرا این روش از نظر جسمی بسیار طاقت فرسا است و منحنی یادگیری برای به دست آوردن مهارت های لازم طولانی و دشوار است. 

پیوند واحد فولیکولار

کاشت واحد فولیکولار (FUT) یک روش سنتی کاشت مو است که شامل استخراج یک نوار خطی از پوست دارای مویی از پشت یا کنار پوست سر است. سپس نوار کالبد شکافی می شود تا پیوندهای جداگانه جدا شود.

ترمیم موی رباتیک

دستگاه های ترمیم موی رباتیک از دوربین ها و بازوهای رباتیک برای کمک به جراح با روش FUE استفاده می کنند. در سال 2009 ، NeoGraft به اولین دستگاه جراحی رباتیک FDA که برای ترمیم مو تأیید شده است تبدیل شد. سیستم ARTAS در سال 2011 برای استفاده در برداشت واحدهای فولیکولی از مردان مو قهوه ای و سیاه مو به تأیید FDA رسیده است.

انواع جراحی

چندین مورد برای جراحی کاشت مو وجود دارد ، از جمله:

آلوپسی آندروژنتیک

کاشت ابرو

کاهش یا بازسازی خط موی جلویی (به طور طبیعی خطوط موی سر بالا بدون شرایط ریزش مو موجود)

اگر تعداد موهای اهدا کننده از پشت سر کافی نباشد ، می توان پیوند موی بدن (BHT) را بر روی نامزدهای مناسبی که موهای اهدا کننده در سینه ، پشت ، شانه ها ، تنه و یا پاها دارند انجام داد. جراحی کاشت موی بدن فقط با روش برداشت FUE انجام می شود و بنابراین ، به مهارت های یک جراح با تجربه FUE نیاز دارد. با این حال ، عوامل مختلفی وجود دارد که یک کاندیدای بالقوه BHT باید قبل از جراحی در نظر بگیرد. این موارد شامل درک تفاوت طبیعی در خصوصیات بافتی بین موهای بدن و موی سر ، سرعت رشد و انتظارات واقع بینانه درباره نتایج جراحی BHT است.

مراقبت های بعد از عمل

پیشرفت در مراقبت از زخم باعث می شود که پانسمان نیمه تراوا ، که اجازه می دهد نشت خون و مایعات بافتی ، حداقل روزانه اعمال شود ، اعمال شود. ناحیه گیرنده آسیب پذیر باید در برابر آفتاب محافظت شود و دو روز بعد از جراحی شامپو زدن شروع می شود. بعضی از جراحان فردای جراحی شامپوی بیمار را می خورند. شامپو زدن برای جلوگیری از ایجاد پوسته در اطراف ساقه مو مهم است. دلمه ها به ساقه مو می چسبند و خطر از دست دادن فولیکول های موی تازه پیوند شده را طی 7 تا 10 روز اول پس از عمل افزایش می دهند. در طی ده روز اول ، ممکن است برخی از موهای پیوندی ، که به طور حتم در اثر جابجایی آسیب دیده اند ، از بین بروند. از این به عنوان "از دست دادن شوک" یاد می شود. پس از دو تا سه ماه موهای جدید از فولیکول های منتقل شده رشد می کنند. موهای بیمار به طور طبیعی رشد کرده و در طی شش تا نه ماه آینده ضخیم می شوند. هرگونه ریزش موی بعدی احتمالاً فقط از نواحی درمان نشده است. برخی از بیماران تصمیم می گیرند که از داروها برای عقب انداختن چنین خسارتی استفاده کنند ، در حالی که برخی دیگر برای مقابله با این احتمال روش پیوند بعدی را در نظر دارند.

اثرات جانبی

کم پشتی مو ، معروف به "ریزش شوک" ، یک عارضه جانبی رایج است که معمولاً موقتی است. وصله های طاسی نیز معمول است ، زیرا روزانه پنجاه تا صد تار مو از بین می روند. سکسکه بعد از عمل نیز در حدود 4? بیماران پیوند دیده شده است.

حدود شش ماه طول می کشد تا تغییرات قابل توجهی در رشد مو مشاهده کنید. نتایج کامل پیوند پس از یک سال قابل مشاهده خواهد بود. در بیشتر موارد ، کاشت مو یک عمر طول می کشد زیرا پیازهای سالم مو به نواحی کم پشت یا کچلی پیوند می شوند. روند پیوند به شدت ریزش مو ومشخصات صورت بیمار بستگی دارد ، تا اطمینان حاصل شود که طبیعی به نظر می رسد. برای بیماران جوان هنوز هیچ چیزی به طور کامل مشخص نشده است ، چه الگوی ریزش مو و چه شدت آن. بنابراین ، بهترین سن توصیه شده برای کاشت مو 25+ است. برای یک روش FUT ، جراح باید به موفقیت بین 95 تا 98 درصد برسد. در بعضی موارد ، حتی به دلیل انتقال پیوندهای فولیکولی به محل گیرنده ، حتی نتیجه 100 درصدی نیز انتظار می رود.

کاندیدای عمل پیوند مو

در زیر به بهترین کاندیدای عمل پیوند مو اشاره کرده ایم:

اشخاصی که دارای سلامت عمومی مناسبی هستند می توانند عمل پیوند مو را انجام دهند.

افرادی که ریزش موی آن ها دارای یک الگوریتم مشخص است می توانند این عمل را انجام دهند.

کسانی می توانند عمل پیوند مو را به خوبی پشت سر بگذرانند که برای اهدای مو دارای یک ناحیه‌ی خوبی باشند افرادی که به اصطلاح بانک مویی خوبی ندارند نباید توقع مو زیادی داشته باشند.